Vi människor är ofta väldigt bra på att skjuta livet framför oss. Som om vårt välmående måste förtjänas först
“Jag ska börja ta hand om mig själv när renoveringen är klar.”
“Efter operationen ska jag börja leva mer.”
“När barnen blir större ska jag prioritera mig själv.”
“När jag får mer energi, mer pengar, mindre stress… då.”
Många av oss lever med en känsla av att livet väntar runt hörnet. Som om det riktiga livet börjar senare, efter nästa projekt, nästa förändring eller nästa problem som ska lösas.
Visst finns det perioder i livet som faktiskt kräver vår fulla kraft och vårt fokus. Men ibland blir “sen” en plats där vi parkerar våra behov, våra drömmar och vårt välmående.
Vi skjuter upp återhämtning.
Vi skjuter upp glädje.
VI skjuter upp närvaro.
Problemet är att livet sällan blir helt färdigt eller perfekt. Det kommer ofta en ny renovering, en ny oro, en ny sak att hantera. Om vi hela tiden väntar på rätt läge riskerar vi att missa det som faktiskt pågår just nu.
I terapirummet pratar man ibland om hur lätt det är att hamna i ett “villkorat liv”:
Jag får må bra när…
Jag kan slappna av efter…
Jag ska börja leva sen…
Men kanske behöver livet inte pausas tills allt är ordnat.
Kanske får vi vila mitt i röran.
Kanske får vi känna glädje trots osäkerhet.
Kanske får vi börja redan ni, i det lilla.
Kanske en promenad, ett samtal, en stund utan prestation eller ett andetag där vi faktiskt är här
Inte sen.
Nu.
#livetpågårnu
#självmedkänsla
#närvaro
#självomsorg
#hållbartliv